Церковне свято першоверховних
апостолів Петра і Павла у народній традиції здебільшого називають Петрів день.
Він завершує нестрогий піст – Петрівку.
В Україні з цим днем
пов’язують багато повір’їв та звичаїв.
На Петра вперше після посту дозволялось
готувати молочні страви. Господині варили вареники з сиром, пекли мандрики –
сирні бабки. З цього часу переставала кувати зозуля, бо «мандриком вдавилася» –
пояснювали дітям бабусі. А вкрала зозуля цей мандрик у святого Петра. От Бог її
і покарав. Однак, якщо зозуля закує й після Петра, то це, за народними
віруваннями, віщує нещастя.
Святий Петро також вважався
покровителем пастухів. У нього був і батіг. Згадайте високі, з ніжними
блакитними квітами, стебла цикорію. Власне, цю рослину і називають «Петровим
батогом». Наступний день після Петра і Павла йменується у народі НапівПетра (13
липня) або Петрового батька. Традиційно на Петрового батька різали трьох
півників і варили борщ у трьох глечиках. Тут пригадаймо новозавітню історію,
коли святий Петро тричі відмовився від Ісуса Христа.
Однак пам’ятаймо, що обидва
апостоли прийняли мученицьку смерть за Віру Христову в один день (67 р. н. е.)
у Римі. Павло, як римський громадянин – усічений мечем (обезглавлений), Петро –
розіп’ятий. Оскільки він вважав, що не гідний бути розіп’ятий на хресті, як
Спаситель, його, за власним проханням, розіп’яли вниз головою, опісля поховали
на Ватиканському пагорбі і над місцем поховання нині розташований головний
вівтар собору святого Петра.
На честь першоверховних
апостолів Христових Петра і Павла церква встановила великий празник, який
святкується 12 липня. В народі цей день
вважається традиційним початком жнив. До цього дня готувалися колись в Україні як до
великого свята: білили хати, оздоблювали рушниками стіни, прибирали на
подвір'ї. Вранці цього дня всі йшли до церкви. Дівчата прикрашали свої голови
вінками із польових квітів, а особливо червоними маками. Повернувшись із
церкви, люди розговлялися мандриками. Сама назва походить нібито від того, що
мандруючи по світі, Петро з Павлом харчувалися мандриками. У цей день господарі
неодмінно виносили громадським пастухам гостинця: мандрику, грудку масла. На
Бойківщині пастухи збиралися на пасовиську, будували «петрівник»— невелику
землянку чи загорожу, прикрашену зеленню і разом обідали. Їли молочне — щоб
корови краще доїлися. У східних регіонах України існував звичай на Петра
«заполіскувати дійниці». Жінки обідали гуртом, а потім рвали трави, що мають жовтий
цвіт, і годували ними корів: «щоб жовте молоко було».
Після Петра розпочиналися жнива. В
українській петрівчаній пісні співалося:
Минулася петрівонька,
Почались жнива.
Наробилася у полі,
Що тільки жива.
Як на Петрів день спека, то на Різдво мороз.
Апостоли Петро й Павло - найближчі учні і послідовники Христа. Вони поширювали його вчення по всьому світу. Як і Христос, вони страждали за віру, але до кінця своїх днів продовжували звіщати таємниці Христової правди.
ВідповістиВидалитиЗі святом усіх!!!
ВідповістиВидалити