Ніхто не знає, що таке смерть;
Можливо, це навіть щастя.
Так говорить Платон. А я говорю:
Можливо, це і щастя,
але позбав мене, Боже, цього щастя.
Можливо, це навіть щастя.
Так говорить Платон. А я говорю:
Можливо, це і щастя,
але позбав мене, Боже, цього щастя.
У
березні виповнилось 155 років від дня народження великого Шолом-Алейхема - найвідомішого
із усіх єврейських письменників. Шолом-Алейхем — це псевдонім, що у перекладі
означає: «Мир вам!» Він є автором веселих
і водночас сумних книг про Тев'є-молочника, Менахем-Мендла, хлопчика Мотла,
жителів Анатівки і Касрилівки.
Це був насправді народний письменник. Він писав: «Для того, щоб стати народним
письменником, треба бути талановитим художником і патріотом, гуманістом, треба
любити народ, і у творчості, і в житті залишатися йому вірним...». У творі «Суд
над Шомером» Шолом-Алейхем стверджував:
«Письменник, народний письменник, художник, поет, справжній поет є для свого
часу, для своєї доби своєрідним свічадом, у якому відбиваються промені життя,
як в чистому джерелі — промені світлого сонця... Між народом і письменником
існує міцний, вічний зв'язок; тому кожен такий письменник є для свого народу і
слугою, і жерцем, і пророком, поборником правди та справедливості; тому кожен
народ любить такого слугу Божого, жерця, пророка, борця, який втішає народ у
його горі, радіє його радощами і висловлює його ідеї, думки, надії та
сподівання...».
Його життя було тісно пов'язане з Україною та
її культурою.
Україна стала не тільки батьківщиною багатьох єврейських письменників, а й центром розвитку нової єврейської літератури, українці неодноразово захищали сільські єврейські родини від зграй погромників і чорносотенців. Так було під час найлютішої хвилі погромів 1905—1906 pp. у Константинівці, Балашівці, Димині та багатьох інших українських селах. Відповіддю передового українського інтелігента на погроми була гнівна новела М. Коцюбинського «Він іде». Своєрідним її продовженням стало сповнене світлої надії оповідання Шолом-Алейхема «Пасха на селі», де йдеться про дружбу українського і єврейського хлопчиків Хведька і Файтла. Побратані діти, взявшись за руки, весело простують назустріч весняному осяйному світу.
Україна стала не тільки батьківщиною багатьох єврейських письменників, а й центром розвитку нової єврейської літератури, українці неодноразово захищали сільські єврейські родини від зграй погромників і чорносотенців. Так було під час найлютішої хвилі погромів 1905—1906 pp. у Константинівці, Балашівці, Димині та багатьох інших українських селах. Відповіддю передового українського інтелігента на погроми була гнівна новела М. Коцюбинського «Він іде». Своєрідним її продовженням стало сповнене світлої надії оповідання Шолом-Алейхема «Пасха на селі», де йдеться про дружбу українського і єврейського хлопчиків Хведька і Файтла. Побратані діти, взявшись за руки, весело простують назустріч весняному осяйному світу.
Тісно пов’язаний був Шолом-Алейхем з Бердичевом.
Коли померла його мати, батько привіз нову дружину з Бердичева. Кілька разів
письменник гостював у родичів і наше місто
його так вразило, що він назвав Бердичів Волинським Єрусалимом. А
прототипом містечка Касрилівка, описаного Шолом-Алейхемом в оповіданні « Місто
маленьких людей» став Бердичів.
Творчість письменника забарвлена українським колоритом. У творах подано описи української природи, використано українську лексику, фольклор. Дякуємо за те, що знайомите широке коло читачів з відомими письменниками.
ВідповістиВидалитиЯ неоднократно убеждаюсь, что над нашим любимым городом парит удивительная Божественная творческая аура.Сколько талантливых бердичевлян и гостей прославляют наш город! И среди них Шолом-Алейхем. Спасибо за интересную информацию о его жизни и творчестве.Желаю всем библиотекарям крепкого здоровья и успехов в работе. Мы с нетерпением ждем ваших новых мероприятий.
ВідповістиВидалити